SATRANÇ YAPAY ZEKA PARADOKSU- 2

Aşağıda gördüğünüz link, daha önce bu paradoks ile ilgili yazdığım bir yazı ve yeni yazıyı okumaya başlamadan önce, eski yazıma göz gezdirmenizde büyük fayda var.

https://www.linkedin.com/pulse/satran%C3%A7-yapay-zeka-paradoksu-orkun-teke

Şimdi gelelim “Chapter- 2 Part- 2 Bölüm-2” ne koyarsanız koyun adını.

Satranç oyunun hikayesini kısaca anlatalım;

Alim ve Zalimin karşılaşmasıdır Satranç. Zalim Alimden Barışçıl bir yol bulmasını ister ve Alim “Dilediğiniz gibi savaın diye size bir oyun getirdim” diyor.

Ardından Piyonlar- Asker, Fil ve At- Filli ve Atlı Orduları, Kale- Normal Kaleyi ve Şah Vezir’ de kendilerini temsil etmiş. Çaturanga denen bu oyun çok sevilmiş Zalim Kral tarafından.

“Dile benden ne dilersen” diyen Zalim Krala, Alim şu cevabı vermiş “1. Kare için 1 Buğday, 2. Kare için onun iki katı şeklinde buğday isterim demiş”

32. Kareye geldiğinizde 2^32 buğday tanesi eder. 2^63 buğday için 64. kareye geldiğinizde yaklaşık 18 Kentilyon (Trilyonun üst versiyonu).

Neyse; gelelim tekrar konumuza.

Bugüne kadar yapılan maçlar içinde en ilgi çekici maçlardan biri “Napolyoon ve Türk” ün maçı. Türk; bir Macar tarafından yapılan otomot bir makine. Makine dünyada liderler ve usta oyuncuların çoğunu yenmiş. Fakat daha sonra ortaya çıkan durum şu; makinenin içerisinde bir kişi var ve kişi makineyi yönlendiriyor.

Asıl olay da burada başlıyor. Gasparov Deep Blue ile olan maçında, bir hamle ile ilgili olarak, insanlar tarafından bilgisayara müdahale edildiğini ve ilgili hamlede bilgisayarın “Piyonu Yutma” eğilimi göstermesi gerektiğini söylemiş ve dünya satranç kamuoyu tarafından da destek görmüştür. 2. Maç teklifini ise IBM reddetmiş ve Deep Blue projesi rafa kaldırılmıştır.

İlk yazıda “Yapay Zeka” ile alakalı olarak “İNSAN” faktörünü ortaya atmıştım ve çözümün bu faktör üzerinden düşünülmesi gerekliliği vardır.

Bu büyük paradoksu ortaya atarken aslında, problemi tanımlama ve çözüme ulaşma yolunda neler yapılabilir? sorusunu tartışmak ve düşünmek asıl amacım.

Yapay Zeka’ nın Sınırları sadece İnsanların Hayal Gücü ile mi sınırlı yoksa daha mı fazlası?

Bu konuyu ara ara irdelemeye devam edeceğiz!

Saygılar,

Sevgiler,

Orkun TEKE

E-Posta: orkunteke@gmail.com

Reklamlar

200 Kelime- 2000 Kelime

Herkese Merhaba,

Hayat devam ediyor. Yani gelişim süreci son sürat sizi baskılıyor. Tabii ki bu iyi anlamda olan baskılama, bizler içinde Blog sayfalarının devamlılığı için en büyük sebep oluyor.

Gelelim bugün size anlatacağım konuya!

Başlığa baktınız ve ne düşündünüz?

-2 Sayı ve bunlar birbirinin 10 katı.

-“Kelime” kelimesi cümle içinde!

Sizi yormak değil niyetim pek tabi.

Haydi başlayalım o zaman!

Ne kadar gün geçtikçe Facebook, Instagram’ a dönüyor olsa da, bir umut içinde bulunduğumuz ve “PROFESYONEL” anlamda kullanmaya devam ettiğimiz “Linkedin” de bir bağlantımın paylaştığı söz üzerine bu yazıyı yazma ihtiyacı duydum. Özlü sözler paylaşmayı milletçe çok seviyoruz ama bu lafın nereye gidebileceği konusunda maalesef pek düşünemiyoruz. Bunun en büyük sebebi de, doğuştan sahip olduğumuz EGO larımız ve maalesef bizi kemiren KİBİRİMİZ!

“200 kelime ile düşünen birisi, 2000 kelime ile düşünen birisini anlayamaz.” Anooshirvan Miyandji/ III. Zekâ ve Yetenek Kongresi

Aslında çok masum görünüyor ve tespit yapılmış gibi duruyor değil mi?

Hatta bu kısmı Türkiye Zeka Vakfı’ da resmi sosyal medya hesabından falan paylaşıyor.

İşte asıl olay burada başlıyor.

Bu sözü, bu bahsedilen abinin, o niyetle söylememiş olduğunu varsaysak bile, ülkemizde bu söz direk kutuplaştırma ve diğer insanları küçümseme amacı ile kullanılıyor.

Kimse de çıkıp şunu demiyor. 200 Kelime kullanan adam yani senin hor gördüğün, dışladığın adam senin kadar anlama kapasitesine sahip değil ise, 2000 kelime kullanan sen, müthiş dahi, ülkeyi kurtaran adam, neden bu 2000 kelime içerisinde o  hor gördüğün 200 kelime bilen adamın anlayacağı kelimeleri seçerek meramını anlatamıyorsun?

İletişimin en önemli kurallarından birkaçı şudur:

KARŞINIZDAKİNİN ALGILAMA SÜRECİNİ GÖZ ÖNÜNDE BULUNDURUN: Bir şeyler anlatırken veya anlatıp bitirdikten sonra, küçük bir algı testi faydalı olacaktır. Çünkü her bireyin veya topluluğun algılama süresi farklıdır. Bazı kimseler tabiri caiz ise “Leb demeden Leblebi” kıvamında olabilir fakat bazı kimseler bu kıvamda olmayabilir. Bunu zaten kişinin konuşmalarından tavırlarından ve en iyi anlayabileceğiniz yol olan “SORU SORMA STİLİ VE SORDUĞU SORULARDAN” anlayabilirsiniz.  Soru sorma stili karşınızda ki hakkında size çok önemli fikirler verir. Soru sormak için soru soruluyor ise konu hiç anlaşılmamış veya ortamda ki kişiler tarafından çok sıkıcı bulunmuştur. Söylediklerinizin içinden ayrıntılar soruluyor ise, dikkat edin, çok dikkatli bir dinleyici grup karşısındasınız demektir. Söylemlerinizi açık verdirmeyecek şekilde seçmeniz gerekir. Konuyu daha ayrıntılı anlatmanız ve en ince detayı bile karşı tarafa aktarmanız gerekir. Siz aktarmazsanız zaten karşı taraf size bunu soracaktır. Eğer, tamamlayıcı sorular denen, anlattıklarınızın tekrarını ve başka türlü bir anlatımının talep edildiği sorular gelir ise, karşı tarafın sizi iyi dinlediği fakat bazı noktaların kafalarında soru işareti kaldığı anlaşılır. Burada tek dikkat etmeniz gereken bu noktaları, karşınızdakinin anlayabileceği bir formata indirgeyip öyle anlatmaktır. Algı süresi testine gelirsek, öyle bilimsel ve deneysel bir şeyden bahsetmeyeceğim hepinizin bildiği “Sizin bana sorularınız var mı- Kafanıza takılan veya eksik kalan bir nokta kaldı mı” benzeri yaklaşımlar size bir fikir verecektir. Burada sizlere yardımcı olacak en önemli konu kişinin surat ifadesi ve konuşmalarıdır. Bu size bir fikir verecektir. Anlayamam diye korkanlar varsa korkmasınlar, bu evrenseldir ve çok kolay anlaşılır.

KELİMELERİ İYİ SEÇMEK: Kelimeleriniz karşınızdakiler tarafından anlaşılmıyorsa veya onlara hitap etmiyorsa saatlerce duvara konuşursunuz, karşı tarafta sizi dinlemediğini beden dili ile ifade eder( Örneğin; İçlerinden küfür ederler, buda surat ifadelerine yansır :)). Karşınızdaki insanın eğitim seviyesi sizden daha düşük olabilir, bu o insanın suçu değildir. Siz o kişiye de hitap etmek zorundasınız. Hiçbir şekilde “Ben bunu size nasıl anlatabilirim, anlatsam da anlamazsınız” gibi tavırlara girmemek lazım, her insan dinlenmeyi ve kendisine bir şeyler anlatılmasını hak eder. Her zaman aklınızda bu bulunsun ve ikili ilişkilerinizi bu temele dayandırın.

Kelimeleri nasıl seçeceğinizi bilmediğiniz ortamlarda öncelikle dinleyici olun. Bu yöntem sizin ortamı tanımanızı, davranış ve söylemlerinizi buna göre revize etmenizi sağlayacaktır. Bu yöntemde mutlak işe yarayan bir yöntem olarak bilinmektedir.

Ne güzel demiş Can Yücel:

En uzak mesafe ne Afrika’dır

Ne Çin, ne Hindistan,

Ne seyyareler,

Ne de yıldızlar geceleri ışıldayan…

En uzak mesafe;

İki kafa arasındaki mesafedir

Birbirini anlamayan.

İşte bu yüzden kavramları ve özlü sözleri paylaşırken dikkatli olmakta fayda var her zaman.

İnsanları küçümsemek veya hor görmeyi değil, kendinizi onlara, onların anlayabileceği stilde anlatmayı deneyin!

Bunu iş yerinizde, sokakta veya farklı bir alanda yaşıyor olmanız kaçınılmazdır. Bu problemden kibir yoluyla kaçmak yerine, “İŞ DÜNYASININ POPÜLER KELİMESİ” herkesin ağzında ama kimsenin aksiyon konusunda bir şey bilmediği! “PROBLEM ÇÖZME ODAKLI” düşünerek, olaya yaklaşma en önemli girişim olacaktır.

Zaten mevcut duruma baktığınızda ülkemizin OECD Ülkeleri arasında Problem Çözmede sonuncu olduğuna da şaşırmamak gerekiyor.

Türklerin sahip olduğu doğuştan kibir ve kendini üstün görme huyu için “Can Çıkar Huy Çıkmaz” dan daha fazlası ile savunma argümanları edinmeniz lazım abiler, ablalar kardeşler.

Bugünde burada bitirelim ve daha güzel, umut dolu yarınlar dileyelim.

Saygılar.

Sevgiler.

Jeofiz(İK)çi yi takipte kalın.

Orkun TEKE

Jeofiz(İK)çi

HAYAL TABANLI EĞİTİM

Kendimizi tutamıyoruz. Yazmaya son sürat devam ediyoruz.

“Hayal Et!” dedik dedik, şimdi hayaller üzerinden yürümeye devam edelim.

Öncelikle başlığın nereden geldiğini açıklayayım kısaca, bildiğiniz üzere, iş dünyası artık çalışanlarına klasik eğitimlerin dışında farklı nitelikte eğitimler aldırıyor. Aslında olay, eğitim içeriğinin aynı olup, uygulanış şeklinin farklı olması. Kafanızı karıştırmadan hemen açıklayayım. Oyun Tabanlı Eğitim- İnteraktif Eğitim- Katılımcı Aktif Eğitim vb. eğitim türleri ile sıkıcılıktan uzak ve katılımcı odağının en üst seviyede olduğu eğitim türlerinden bahsediyoruz.

Gelelim işin özüne;

Eğitim sistemimizin insan katmadığı değeri, 1 2 günlük eğitimlerle çalışanlara katmaya çalışıyor ve onlardan bunları uygulamaya geçirmelerini bekliyoruz.

Oyun oynamayı bilmeyen çocukların, işe başladıklarında Oyun Tabanlı Eğitim Alması

Konuşmalarına ve Fikirlerini Açıkça belirtmelerine İzin verilmemiş çocukların, İnteraktif Eğitimlerle, iş dünyasına geldiklerinde konuşmalarını ve fikir üretmelerini istiyoruz. Bu tür eğitimlerde de karşılaşılan sıkıntı şu;

-Aman ne konuşacam, Bitse de Gitsek!

-Kaç Yaşında Adam Böyle Hareketler Yapar mı Allah aşkına?

-Aman konuşsam ne olacak sanki?

-Boş işler bunlar, İnteraktif de neymiş?

gibi tepkiler.

Burada bir yanlış anlaşılmaya mahal vermek istemem, tabii ki bu eğitimlerin çalışanlar veya kişiler üzerinde etkileri ve kişisel gelişimlerini sağlamaları adına faydaları var ama asıl bahsettiğim olay, temel çürük iken, üzerine kat çıkmanın çokta sağlıklı olmadığı.

Aklınıza şu soru gelebilir; Peki arkadaş! Ne yapalım? Nasıl bir eğitim verelim?

Öncelikle bu eğitim sistemi değişmedikçe çok fazla değiştirilebilecek bir durum yok.

Hemen karamsarlığa da kapılmamak lazım. Eğitim sisteminin ne kadar absürd olduğunu düşünün.

Şimdi de aklınıza “Çivi Çiviyi Söker” mantığını getirin.

Bahsettiğim şey tam anlamı ile şu; “Hayal Tabanlı Eğitimler”

Çalışanlarınıza hayal kuracakları eğitimler verin. Absürd hayaller kursunlar. Bunu periyodik hale de getirin ki, alışkanlık kazanmaya başlasınlar. Unutmamak lazım, Hayal etmek İnovasyonu ve Problem Çözmeyi beraberinde getirir.

Hayal Tabanlı Eğitim tamamen hayal kurmayı eğitimin temel odağına oturtur. Sınıf içerisinde yaştan bağımsız herkes çocuktur ve hayallerin doğal olarak sınırı yoktur. Bu sektörel anlamda da olabilir genel anlamda da.

Bakınız burada “Proje Tabanlı Eğitim” ile karıştırılmaması gereken nokta eğitimin odağında tamamen “Hayal Kurmak” vardır.

Kimsenin birbirini elştirmediği, ortak eleştirilerin havuzunda yer alan kişilerin çözüme ulaşmasını ve kendilerini tamamlamalarını sağlamaktır.

Hayal Atölyeleri ile bireysel hayal kurma çalışanların sektörlerine modifiye edilebilir.

Bu konuda daha fazla yazı yazacağım.,

Sevgiler

Saygılar

Orkun TEKE

Jeofiz(İK)çi

HAYAL ET!

Düşünde bile görmez işler!

Düşlerin gördüğü işleri…

Can Yücel çok güzel anlatmış aslında bazı şeyleri.

Sizlere bugün yine eğitim konusunda bazı düşüncelerimi aktaracağım ama merak etmeyin sizleri Türk Eğitim Sistemi denen kara deliğin sıkıntıları ile boğmayacağım.

Öncelikle şunu belirtmekte fayda var, bahsedeceğim rakamlar sizin içinizi çok açmayacak biraz karamsarlık yaratacak türden olabilir. Fakat bunları konuşmak ve yazmak lazım ki, çözüm üretme konusunda problemimizi net tanımlamış olalım. Unutmamak lazım, bir problemin çözümü, problemin iyi tanımlanmasına bağlıdır.

Öncelikle gündemin popüler maddesi ile başlayalım;

Suriyelilerin Türk vatandaşlığına geçirilmesi süreci;

Türkiye yakın zamanda yaklaşık 1,5 milyon Suriyeli çocuğa ev sahipliği yaptı. Doğurganlıklarının yüksek olması sebebiyle de her gün bu sayı artıyor (Her gün yaklaşık 1500 Suriyeli Bebek doğuyor.) Selçuk Şirin ve ekibi yaptığı çalışma ile bazı rakamları önümüze seriyor. Bu çocukların %74 ü ailelerinden bir kişiyi savaşta kaybetmiş,%3o u silahlı veya fiziki şiddete maruz kalmış, %35 inde ise Psikolojik tedaviye ihtiyaç duyulan Stres ve Baskı sonucu oluşan Travma mevcut. Bir diğer ilginç veri ise şu; çocukların içerisinde %45 lik bir kesim, Klinik Depresyon tedavisi alabilecek boyutta hasta. Bu rakam ölçekleme yapıldığında Vietnam da savaşan ve depresyon yaşayan Amerikalı askerlerin oranından fazla.

Gelelim diğer rakamlara, ülkemizde olup;

Lise çağındakilerin %90.2 si,

Ortaokul çağındakilerin %68.7 si,

İlkokul çağındakilerin %47.7 si,

Okul Öncesi çağdakilerin %93,4 ü,

okula gitmiyor. Yani eğitim almıyorlar.

BİR KAYIP KUŞAK YETİŞİYOR!!!

Bu kayıp kuşaklar;

Afganistan’ da Taliban’ ı,

Afrika’ da Boko Haram’ ı,

Ortadoğu’ da IŞİD’i PKK’ yı ve daha nicesini,

oluşturdu.

Artık Suriyelilerin buraya gelmelerini tartışmanın bir anlamı yok, bundan sonrasını konuşmak ve ileride düşülecek hayati hatanın farkına vararak, kısa sürede aksiyon almak gerekir.

Bakınız, bu coğrafya hiç bir zaman kolay bir coğrafya olmadı ve hiç bir zamanda olmayacak. Fakat bu topraklarda her zaman bir çözüm üretilmiş ve başarı sağlanmıştır. En zor koşullarda bile çözüm üretilmiştir. O yüzden eğitim odaklı olarak tekrar bir geri dönüş ve silkelenmeye ihtiyaç duymaktayız.

Peki, bu zorlukla karşı karşıya olan Türkiye Eğitim alanında ne alemde!

Hiç girme o konuya dediğinizi duyar gibiyim. Bu yaratıcılığı körelten, ezbere yönelten, fikirlerinize saygı duymayan ve sizi bir birey olarak değilde, o sıraları belli saat işgal etmek zorunda tutan bir nesne olarak eğitim sistemimizi biraz irdeleyelim ki, çözüm önerilerimizi sunarken, daha vurucu bir etki yaratabilelim.

Bu meşhur PISA sınavı var, onun sonuçları ile başlayalım;

G 20 ülkelerinden olan güzel ülkem maalesef hiçbir alanda 40. sırayı geçememiş durumda. %50 genç nüfusa sahip güzel ülkem ve çocukları maalesef ilk 40 arasında yoklar.

Kişi başı milli gelire gelelim; son 10 yıldır yerinde sayıyor. Küçük ve kayda değer olmayan değişmeler var. Buna ekonomi bilimciler “Orta Gelir Tuzağı” diyor. ama şöyle de bir terslik var; yine aynı ekonomi bilimcilerin hep dillendirdiği papyon teoremi vardır. Papyon bildiğiniz gibi iki üçgenin tepe noktalarından birleştirilmesiyle temsil edilebilecek bir nesnedir. Papyon teoremine göre oluşan grafik ne kadar çok papyona benzerse yani birleşen iki tepe nokta arasında boşluk ne kadar az olursa o ülkede orta gelir düzeyine sahip insan (Yani temsili Orta Direk) sayısı o kadar az demektir. Türkiye işte bu sınıfta ve ülkede orta sınıf diye bir şey kalmamış durumda. Ya fakirsiniz, ya zengin.

Kişi başı geliri 3.000 dolardan, 10.000 dolara rahatça, tarım ürünlerini ihraç ederek, inşaat sektörünü geliştirerek (Yollar, Köprüler vs.) vb. atılımlarla çıkartabilirsiniz. Fakat 10.000 dolardan 20.000 dolara çıkarmak için “Katma Değerli Üretim- İnovasyon- Üretim” atılımlarını gerçekleştirmeniz gerekir.

İşte olay tam burada şekillenmeye başlıyor.

Katma Değer Ekonomisi demek Üretmek demek, üretmek demek ise “İNOVASYON” demek. İnovasyon için ise “HAYAL KURMAK” gerekir.

Bu ülkede çocuklar hayal kurmuyor. Çocuklara hayal kurmak öğretilmiyor. Doğuştan sahip oldukları hayal kurma ve çocukça hayaller diye dalga geçtiğimiz çılgın fikirlerini törpülüyoruz. Sadece %14 hayal kuruyor. Onların hayalleri ise;

-Öğretmen Olmak, İnşaat Sektöründe Çalışmak, Polis veya Asker Olmak

HAYAL OLMADAN KALKINMA OLMAZ! OLAMAZ!

Cumhuriyet tarihinden bu yana kurulan ve Türkiye’ nin en büyük şirketlerine sahip grupların mali değerlerini alt alta koyduğunuzda bir Whatsapp etmiyor. Kamu Ar- Ge harcama rakamları yayınlandı geçen gün, biz 6- 6,5 Milyar Dolar Ar- Ge harcaması yaparken, sadece Samsung 20 Milyar Dolar Ar- Ge Harcaması yapıyor.

Hammaddeyi de kullanmayı beceremiyoruz; Daldan düşen 4 fındıktan 1 i İtalya’ ya gidiyor adamlar 25 Milyar Dolar ticaret hacmi yaratıyor bizim fındıkla.

Gelelim Çözüm Önerilerimize;

Selçuk Şirin’ in getirdiği önerileri aynı şekilde aktarıyor ve destekliyorum.

Yapısal Dönüşümler Sağlanmalı: Bilgiye Ulaşma Engellenmemeli. Bilgi ekonomisi Oluşturulmalı. MIT bütün ders notlarını açıkladı geçen gün. Adamlar bütün ders notlarını ücretsiz erişime açtı. Bizim üniversitelerimizde böyle derli toplu bir not toplama sistemi var mı? Sabancı Koç bile bu konuda yetersiz kalıyor maalesef. Bunlar lokomotif olma yoluna gitmek yerine, kendi şirketlerine adam toplama niyetinde, zaten öğrenci burada durmuyor ve Amerika’ya, Avrupa’ ya gidiyor.

NE KADAR BİLGİ O KADAR İNOVASYON!

ADALET SOFRADAKİ EKMEKTİR: Adalet sağlanmalı. Çünkü çalışan ve üreten kişi adaletli bir ortamda olduğunda, bunun karşılığını mutlaka alacağım diyor. Kişisel Başarı Hikayelerinin önemi artıyor. Şu an ülkemizde maalesef kişisel başarı hikayelerinin hiç bir önemi yok.

Sen Şu sun, Sen Bu sun diyerek, kadınları 2. sınıf vatandaş görerek zaten %5- 10 ile üretim yapmaya çalışıyoruz. Kalan ezici çoğunluk istem içerisinde pasifize edilmiş durumda.

Öğrenmeyi Öğrenin: Eğitim sisteminin size öğretmediği en önemli şey: Öğrenmeyi Öğrenmek…. Bolca okuyun, notlar alın, araştırın, ne olursa olsun, öğrenmeyi istemek, öğrenmeyi öğrenmektir…

ÇOCUKLARIN KRİTİK DÜŞÜNMESİ: Çocuklarımıza Problem Çözme ve Münazara becerisini mutlaka kazandırmak zorundayız. Bunların temeli ise çocukların sorgulamalarına, hayal etmelerine ve bunları açıkça ifade etmelerine bağlıdır. Çocuklarda Problem Çözme Becerisinde;

Türkiye’ de çocukların %2.2 si, G.Kore’ de %28 i OECD Ülkelerinde ise %11 i bu yeteneğe sahip. Yani ülkede %10 çocuk üstün zekalı doğuyorsa biz bunu müthiş eğitim sistemimizle %2 ye kadar çekiyoruz ve istikrarlı bir şekilde düşünmeyen, sorgulamayan, üretmeyen insanlar yetiştiriyoruz.

İşin kötü bir yanı da şu; Bu eğitim sistemini daha beter bir şekilde yaşamış bir geçmiş nesil ile uğraşmak zorunda kalıyoruz. İşte bu geçmiş nesil sizleri bu yüzden; Y Kuşağı, Z Kuşağı, Uzay Çağı Çocukları gibi tuhaf tuhaf kalıpların içine sokuyor.

Aslında yaptığımız şey ne biliyor musunuz?

“Okula başladığımızda kimimiz mükemmel bir kitaplık olabilecek meşe ağacı, kimimiz şık bir masa olabilecek kiraz ağacı, kimimiz dayanıklı bir mobilya olabilecek meşe veya cam ağacı idik, okuldan çıktığımızda bir de baktık ki hepimiz bir örnek İKEA sehpası olmuşuz.”

Bugün biraz uzattık, hatamız var ise affola ama özlemişiz yazmayı.

Bundan sonra bu kadar uzatmayacağım arayı merak etmeyin.

Yararlandığım kaynak olan Selçuk Şirin’ in yazılarını takip etmenizi öneririm. Ayrıca TEdx te yaptığı konuşmayı incelemenizi tavsiye ederim. Aynı şeyleri zaten kısaca orada da aktarıyor.

Sevgiler

Saygılar

Orkun TEKE

Jeofiz(İK)çi

Kaynak: Çoğunlukla Selçuk Şirin TEDx Konuşması

TOPRAK KOKAN BİR YAZI

Bugün bir eğitim hamlesinin, bir eğitim devriminin eskimeyen hikayesini sizlerle paylaşacağım.

17 Nisan 1940′ ta ortaya çıkarılan ve İsmail Hakkı Tonguç ve Hasan Ali Yücel’ in liderliğinde yürütülen bir Eğitim Devrimi bu. “KÖY ENSTİTÜLERİ” 

Bu yazım tamamen genç nesile ithafen yazılmış olup. Blogun içeriğinde barındırdığı bütün konular olan “Kişisel Gelişim, İnsan Kaynakları ve Eğitim vb ” kavramlarını çok güzel içinde barındıran ve mantıklı açıklamalar sunan bir eğitim sistemini sizlere anlatmak benim için bir övünç kaynağıdır. 12 Eylül 2014 tarihli “Köy Enstitüleri” başlıklı yazımda, bu konuya dikkati çekmiş ve şu cümleler ile yazıma başlamıştım.   “Kaynağınız insan ise, en önemli hedef, eğitimli, donanımlı İNSAN ı bulmak olmalıdır. Bu türden adayların ise gelişim süreçleri iyi bir sistem gerektirir. Sizi biraz eskiye götürerek, ülkemizin kalkınması için atılmış en önemli eğitim atılımından bahsedeceğim.” Yazının devamı için

Bknz: https://kariyeryolutastan.wordpress.com/2014/09/12/koy-enstituleri/

Gençlerin ve bizlerin yakın tarihi bilmesi gerekiyor. Çünkü geçmişi bilmezseniz geleeği kuramazsınız diyor bilge dedeler.

O yüzden Orhan Veli’ den bir söz ile geleceğe selam uçuralım; “Yarınlara ümitle yürüyenlere bir selam uçuralım”

Benzersiz bir Eğitim Hamlesi.. Yüzyılın Eğitim ve Gelişim Adımı..

Dönemsel sebeplerden ötürü “Topraktan harikalar yaratan bu sistem” yürürlükten kaldırıldı.

Bunu sabote edenleri ve halkı cahilliğe terke edenlere ne kadar lanet etsekte, günümüz için bir kaç kelam etmek gerekiyor.

Bu Eğitim Hamlesi, Yatılı İlköğretim Bölge Okulları (YİBO) il tekrar canlandırılma fırsatı yakaladı bu ülkede fakat bizim ağır işleyen eğitim sistemimiz bir canavar gbi bu sistemi de kendi içinde sindirdi.

Okuduğunuz ders kitaplarında 1 kelime bile bulamazsınız bu eğitim devrimi ile alakalı. Bir üniversite öğrencisi ben 4. sınıfta bunu öğrendim diyorsa ortada ciddi anlamda büyük bir sıkıntı var demektir.

Tabi burada, tembelliğe, okumayı bırakmaya alıştırılmış bir toplumun hiç mi suçu yok?

Meraktan, sorgulamadan, araştırmadan, bilimden git gide uzaklaştırılan ve boş sınıflar ortaya çıkaran, Ali’ nin hala ata baktığı, Işık’ ın hala ılık süt içmekten öteye gidemediği bir eğitim sisteminin mutlaka bunda etkisi var ama insan faktörü de en başta gelen faktörlerden.

Bir köyde kentteki bütün olanaklar olabilir mi?

İşte Köy Enstitüleri Anadolu’ ya aydınığı böyle getirdi. Bilimle, eğitimle karanlıkları aydınlığa kavuşturma yolunda önemli adımlar atılmıştır.

“Dönemin toprak ağası CHP Milletvekili Kinyas Kartal: Enstitüler devlet üzerindeki gücümüzü kaldırmaya yönelikti, bunu içimize sindiremedik”

diyor.

Bu sözü daha fazla açıklamaya gerek yok sanırım. Bu kadar net ve açık bir şekilde bu eğitim sistemi anlatılamazdı. 4/1 Sanat, 4/1 Tarım, 4/2 nin yarısı ise Kültür Derslerinden oluşan 12 aylık bir eğitim süreci sadece bu yüzden baltalanabilirdi.

Peki günümüzde çok mu geç kaldık eğitim sistemi konusunda birşeyler yapmaya, Köy Enstitülerini Çağa uydurmaya?

Tabii ki hayır.

Sadece isteyelim,

Sadece taşın altına elimizi koyalım.

Sevgiler

Saygılar

Orkun TEKE

Jeofiz(İK)çi

E-Posta: orkunteke@gmail.com

FÜTÜRİSTİK MESLEKLER

Merhaba!!!

Gelecek nasıl gelecek bilemem ama yeni iş fırsatlarının oluşacağını biliyorum. Mevcut teknolojik gelişmeler ve farklı Ar- Ge çalışmaları, yeni vizyonlar ve ufuklar açıyor. Farklı gelişim alanlarını ortaya çıkartıyor.

Çoğunlukla, internette görmüşsünüzdür, Fütüristik Meslekler Listesi..

Bu da Orkun TEKE’ nin Fütüristik Meslekler Listesi…

FÜTÜRİSTİK MESLEK YIL ALAN
1-       YAPAY ZEKÂ MÜHENDİSLİĞİ 2025 Bilişim&Teknoloji
2- BÜYÜK DATA MÜHENDİSLİĞİ VE TEKNİS. 2025 Bilişim&Teknoloji
3-       DİJİTAL VERİ AYIKLAMA UZMANI 2020 Bilişim&Teknoloji
4-       HOLOGRAM ÖĞRETMENLER 2030 Bilişim&Teknoloji&Eğitim
5-       KAYA GAZI MÜHENDİSLİĞİ 2020 Yer Bilimleri&Mühendislik
6-       DİJİTAL VE YAPAY ORGAN ÜRETİM MÜH. 2025 Sağlık
7-       DİJTAL VE YAPAY ORGAN CERRAHI 2030 Sağlık
8-       YAPAY ZEKÂ TERAPİSTİ 2025 Bilişim&Teknoloji
9-       DRON HAREKÂT MEMURU 2030 Mühendislik
10-   YENİDEN VAHŞİLEŞTİRME 2035 Çevre
11-   CANLANDIRMA UZMANI (KAYIP TÜRLER) 2040 Çevre
12-   UZAY PSKOLOĞU 2050 Uzay Teknolojileri
13-   ASTRAL MADEN MÜHENDİSİ 2045 Uzay
14-   ASTRAL MADEN İŞLEME UZMANI 2045 Uzay
15-   İKLİM DEĞİŞTİRME VE MÜDAHALE UZ. 2030 Çevre
16-   İKLİME UYUM SAĞLAMA KOÇLUĞU 2030 Hizmet&Çevre
17-   SIFIR ENERJİ MİMARI 2030 Enerji&Çevre
18-   DİJİTAL DEDEKTİFLİK 2025 Bilişim&Teknoloji
19-   ERGONOMİK MÜHENDİSLER 2025 Mühendislik
20-   DİJİTAL KİMLİK YAPILANDIRMA UZMANI 2045 Bilişim&Teknoloji
21-   3D PRINTER MÜHENDİSLİĞİ 2020-2025 Mühendislik
22-   NOSTALJİ KOÇU 2050 Hizmet
23-   DROID CERRAHLIK 2050 Sağlık
24-   HAYALİ MUTLULUK SİMSARI 2050 Hizmet&Suç&Dark Side J
25-   GEN ÜRETİM MÜHENDİSLİĞİ 2050 ve Sonrası Genetik
26-   KARADELİK LOJİSTİK UZMANI 2100 Hizmet&Uzay
27-   KİŞİSEL UYDU TASARIMCISI 2100 Bilişim&Teknoloji
28-   DİKEY TARIM UYGULAMALARI MÜH. 2050 Tarım&Çevre
29-   SU HASATÇISI 2025-2030 Çevre&Tarım
30-   RÜZGÂR HASATÇISI 2025 Enerji
31-   ENERJİ DEPOLAMA UZMANI 2030 Enerji
32-   FÜZYON TEKNOLOJİSİ TEKNİSYENİ 2050 Atom&Enerji
33-   SANAL GERÇEKLİK MİMARI 2030 Mimari

Tablonun Hakları tarafıma aittir ama isteyen herkes Atıfta da bulunmadan paylaşabilir.

Bilgi paylaştıkça çoğalır.

Öyle saçma sapan takıntıları olanlardan değilimdir 🙂

Sevgiler,

Saygılar,

Orkun TEKE

Jeofiz(İK)çi

ASLINDA ZEKALI ÇOCUĞUZ AMA!

Merhaba,

Öncelikli olarak yazıma ilham veren ve TEGEP’ 15′ teki Paylaşımları bizden esirgemeyen, bıyığına her zaman güvendiğimiz “İK Amatörü” Ali Cevat Ünsal’ a teşekkür ederim.

Amatörümüzün 🙂 paylaştığı Twitte aynen şu ifade yer alıyordu “Almanya dahil bir çok avrupa ülkesinde yetenek açığı var. Ülkemiz potansiyel ama eğitim kötü”

Benimde aklıma şu geldi “Aslında biz Türkler Zekalı Çocuklarız ama işte nedense bu zekayı faydalı anlamada kullanmayı reddediyoruz.”

Bu Potansiyel var olayını da dillendirmeye bayılıyoruz.. Buradan şunu çıkaranlar olabilir “Ne yani! Konuşmayalım mı?”

Evet! Konuşmayın! Konuşmayalım!… Bunları bizim tartışmamız, hemde büyük bir hararetle tartışmamız gereken konular.

Konuşmak tek taraflı bir iletişimdir. Tartışmak ise karşılıklı bir fiildir.

Evet! Eğitim sistemimiz berbat ve gün geçtikçe çamurun içine daha da batıyor. Bu gidişle daha da çok batacak. Birşeyler yapmamız gerekiyor.

Ortama baktığınızda herkes sadece eleştiriyor. Hiçbir şekilde ortaya “Fİkir” veya “Çözüm Önerisi” atan yok.

Çok güzel alışmışız; bir şirketin godoman yönetici ortaya çıkacak ve her yerde ahkam kese kese “Ülkede Potansiyel var ama Eğitim Kötü” …

Ne yapıyor bu insanlar çözüm önerisi adına? Kim taşın altına elini sokup, bunu hararetle tartışmaya açmaya ortam sağlıyor?

Milli Eğitim Bakanlığı’ ndan hangi şirket randevu talep edip, eğitim sistemi için taşın altına elimizi sokmaya hazırız diyor?

Evet! Hiçbiri…

İşin sırrı aslında burada yatıyor. Uluslararası ticaret hacimlerine sahip sürüsüne bereket şirkete sahibiz.

Örnek mi istiyorsunuz? “Koç Holding- Sabancı Holding- Arçelik- Vestel- İSDEMİR, ERDEMİR- THY-İş Bankası- Aselsan- Petrol Ofisi- TAV ve nicesi”

Açın Forbes vb. dergilerin hepsinde bu listeler var.

Eleman ihtiyaçları ve ülkedeki “Eğitim ve Üniversite Eğitimi” sisteminden gem vuran bu şirketlerin yöneticileri sadece toplantılarda konuşuyor ve bu durumu dile getiriyor maalesef.

Artık daha radikal adımların atılması ve çözüm önerilerinin ortaya konulması şart.

Şimdi şunu düşünenlerde olabilir “Adamlar okullar kuruyor, üniversiteler kuruyor” tamam eyvallah kuruyorlar da, ülkenin toptan kalkınmasından bahseden bu şirketler neden mikro ölçekte bırakıyorlar bu işleri?

Neden devlet okullarının da rekabetçi bir seviyeye gelmesi için üretttikleri ülke ile işbirliği yapmıyorlar?

Bu soruları cevaplamak benim haddim değil! Cevaplayan olursa da ben buradayım buyursun cevaplasın.

Misal, eski Köy Enstitüleri Sistemi, çıktılar gayet açık ortada, bütün imkansızlıklara rağmen, toprağı işleyen ve topraktan çıkan bir nesil oluştu o zamanda. Neden bu sistem günümüz şartlarına uyarlanıp ortaya konulmuyor?

Misal Finlandiya Eğitim sistemi, bütün dünya gıpta ile takip ediyor. Kendine uyarlamanın yollarını arıyor. Neden Amerika’ yı bir daha keşfetmeye çalışıyoruz?

Benim çözüm önerilerim bunlar ve tartışmaya açıyorum.

Bunları konuştukça hiç bir yere varamayız. Bunları tartışmamız hem de hararetli bir şekilde tartışmamız lazım.

Bu yazım açık çağrıdır. Ben kendi adıma bilgi birikimim ve düşüncelerim ile taşın altına elimi koymaya hazırım.

Bu eğitim sisteminde yetişmiş bir kurban olarak, gelecek nesillerin tehlikeye atılmasına içim el vermiyor. Bizim haklarımız yendi, biz de gelecek nesillerin vebaline girmeyelim. Bunun altından kalkamayız.

Belki ilk defa bu kadar sert ve gerçek anlamda çözüm talep eden bir yazı yazıyorum ama artık bu “Zekalıyız ama… ” olayından sıkıldım.

Bunu söyleyenler kendilerinde suçu aramadığı sürece, kendi şapkalarını öne koyup düşünmedikleri sürece hiç bir şekilde ilerleme olmaz.

Ben bu olayın takipçisiyim. Olmaya da devam edeceğim.

Olur ise, bütün olumlu- olumsuz gelişmeleri de kendi düşüncelerimi  katarak, bu blog sayfasından paylaşacağım…

Bu kafayla anca ne yaparız biliyor musunuz?

Youtube u açar “Aslında Zekalı Çocuğum ama” videolarını izler kahkahalarla gülmeye devam ederiz.

Takipte Kalın 🙂

Saygılar.

Orkun TEKE

Jeofiz(İK)ci